Infolinka 954 200 200
Nápověda Jste zde poprvé?

Nápověda

Jste zde poprvé?

První přihlášení a aktivace datové schránky

Od České pošty, s.p., provozovatele Informačního systému datových schránek, jste obdrželi obálku se žlutým pruhem s přístupovými údaji do Vaší datové schránky. Přístupové údaje jste si mohli také vyzvednout po návštěvě kontaktního místa veřejné správy (Czech POINT) prostřednictvím aktivačního portálu na internetu. Po prvním přihlášení těmito přístupovými údaji budete vyzváni ke změně zaslaného prvotního hesla, uživatelské jméno změnit nejde. Po změně hesla si oba údaje, uživatelské jméno i nové heslo, pečlivě uschovejte, nikomu je nesdělujte a chovejte se k nim stejně jako k přihlašovacím údajům do internetového bankovnictví nebo PIN kódu k Vaší platební kartě. Pokud chcete někomu druhému povolit přístup do své schránky, vytvořte tzv. pověřenou osobu nebo administrátora a přidělte ji příslušná oprávnění. Správu uživatelů naleznete v menu Nastavení > Uživatelé.

Přihlašovat se do Datovek lze také prostřednictvím Portálu Národního bodu pro identifikaci a autentizaci (zkráceně NIA, či Identita občana). Pokud vlastníte novou eObčanku, máte nainstalovaný Mobilní klíč nebo jste se již zaregistrovali na tomto portálu a umíte se k němu přihlásit třeba pomocí Bankovní identity, pak nemusíte používat přístupové údaje z ISDS – pro přihlášení vyberte možnost Přihlášení Identitou občana a postupujte, jak jste zvyklí.

Jedná-li o úplně první přístup do datové schránky, bude schránka tímto přihlášením zpřístupněna. To znamená, že Vám do ní začnou být zasílány datové zprávy, a i Vy je budete moci odesílat.
Důležité upozornění: i když se sami nepřihlásíte, za určitých okolností může být schránka zpřístupněna správcem ISDS podle zákona po uplynutí určité doby. Nejste-li si jisti stavem své schránky, zavolejte na Infolinku 954 200 200, kde Vám poradí.

Doručování do datové schránky

Nezapomeňte, že datovou schránku je potřeba pravidelně kontrolovat. Usnadněte si to pomocí automatického upozorňování na nově doručené zprávy e-mailem nebo (placenými) SMS, které si zapnete v menu Nastavení > Notifikace.
Doručení datových zprávy neberte na lehkou váhu. Mají stejnou právní důležitost jako doporučené dopisy, na které jste byli dosud zvyklí. Důležité upozornění: zpráva dodaná do Vaší schránky se může doručit i v případě, že jste zprávu vůbec nečetli. Tzv. doručení fikcí, platné po 10 dnech od dodání do schránky, je právně stejně platné jako doručení přihlášením do schránky.

Znepřístupnění datové schránky

Schránky zřízené na vlastní žádost (zejména schránky fyzických osob) lze kdykoliv znepřístupnit, stačí zajít na nejbližší Kontaktní místo Czech POINT. Pokud si to rozmyslíte, můžete na stejném místě opět schránku zpřístupnit. Do znepřístupněné schránky Vám nebudou chodit žádné datové zprávy.

Tip: pokud se budete přihlašovat pomocí eObčanky nebo podobným způsobem přes národní portál Identita občana, budete si moct svou schránku znepřístupňovat a opětovně zpřístupňovat přímo ze své schránky, bez nutnosti kamkoliv chodit.

Co potřebujete pro práci s datovou schránkou?

Pro práci s datovou schránkou potřebujete pouze podporovaný webový prohlížeč na počítači v tabletu nebo v mobilu. Budete-li si zprávu stahovat ze systému do svého zařízení nebo budete-li otevírat jednotlivé soubory, které jsou přílohou každé datové zprávy, budete potřebovat odpovídající aplikace, umožňující jejich otevření. Nejběžnější typy souborů, které jsou systémem přenášeny (jako například soubory PDF, DOC, XLS, JPG, ZFO apod.) se dají otevírat prostřednictvím bezplatně šířených aplikací.

Kde se dozvím více informací?

Provoz systému datových schránek se řídí Provozním řádem ISDS, který je ke stažení na adrese https://info.mojedatovaschranka.cz/info/cs/62.html.

Informační web datových schránek je na adrese https://info.mojedatovaschranka.cz/.

Infolinka je k dispozici na čísle 954 200 200.