Datové schránky zřizované automaticky ze zákona - přístupové údaje jsou doručovány oprávněné osobě:
Datové schránky zřizované na žádost - přístupové údaje jsou doručovány žadateli (oprávněné osobě):
Stejný postup platí při zneplatnění a v případě vydání nových přístupových údajů.
V případě předání žádosti do správního řízení na Ministerstvo vnitra (datovou zprávou, e-mailem, písemně, nebo on-line), přístupové údaje jsou doručovány:
Přístupové údaje jsou zasílány:
Jak přidat Pověřenou osobu nebo Administrátora naleznete v článku Pověřené osoby a Administrátoři.
Uživatel datové schránky si může požádat o vydání nových přístupových údajů (ztráta, podezření na zneužití nebo nevyzvednutí zásilky s původními přístupovými údaji).
Způsoby podání žádosti jsou popsány v článku Přístupové údaje.
Pokud nebyly přístupové údaje předány cestou virtuální obálky, jsou odeslány datovou zprávou nebo poštou na kontaktní adresu uvedenou v žádosti (není-li uvedena, pravidla viz výše)
Přístupové údaje je možné zasílat pouze do zemí, které umožňují službu dodání výhradně jen do vlastních rukou adresáta. V jiných zemích lze získat přístupové údaje na pracovišti Czech POINT na zastupitelských úřadech České republiky na základě obdržení vysvětlujícího dopisu ke zřízení Datové schránky.
V takových případech příjemce dopisu na pracovišti Czech POINT na zastupitelském úřadu požádá o zneplatnění původních přístupových údajů a vydání nových. V žádosti uvede e-mailovou adresu, na kterou je mu zaslán aktivační link. S jeho pomocí a s využitím údajů v potvrzení o podání žádosti si následně sám na svém počítači vyzvedne nové přístupové údaje do datové schránky (viz návod na vyzvednutí přístupových údajů pomocí tzv. virtuální obálky).
Datové zprávy obsahující přístupové údaje jsou doručovány v režimu „do vlastních rukou“ ze systémové datové schránky „Informační systém datových schránek (Ministerstvo vnitra)“. Pokud se oprávněná osoba s přístupem ke zprávám do vlastních rukou nepřihlásí do schránky ve lhůtě 10-ti dnů od dodání zprávy, je zpráva označena za doručenou.
Pokud jsou přístupové údaje doručovány listovní zásilkou, je vždy použita služba „Doporučená zásilka do vlastních rukou výhradně jen adresáta“. V praxi to tedy znamená, že dopis může převzít skutečně jen jeho adresát osobně. V případě nezastižení adresáta je zásilka uložena. Nedojde-li k vyzvednutí zásilky ve lhůtě deseti dnů, jsou přístupové údaje zneplatněny a je nutné zažádat o opětovné vydání nových přístupových údajů .